ANDRZEJ BIAŁECKI – RETROSPEKTYWA MALARSTWA

1.20cccc

29. kwietnia 2016 roku w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Zawichoście uroczyście otwarto wystawę malarstwa autorstwa Andrzeja Białeckiego – nauczyciela plastyki w placówkach oświatowych w Niemcach pod Lublinem oraz Lipsku, doradcy metodycznego Radomskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, współtwórcy miesięcznika ORBI oraz dyrektora Publicznego Gimnazjum w Lipsku, który obecnie przebywa na emeryturze.

DSC_0038

Ekspozycję otworzyła dyrektor MGOK – Patrycja Sus Lutyńska, która powitała gości, wśród których znaleźli się Radna Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego –Ewelina Bień, Radny Rady Miejskiej Zawichost – Włodzimierz Kosior, regionalista, etnograf, właściciel Ośrodka Badań Sandomierszczyzny – Józef Myjak, dyrektor ożarowskiego ośrodka kultury – Marian Sus.

DSC_0063

DSC_0036

DSC_0056

Prezentowane w piątkowe popołudnie prace to zestaw obrazów z różnych okresów twórczości autora. Malarstwo olejne Andrzeja Białeckiego eksponowane w galerii Miejsko- Gminnego Ośrodka Kultury w Zawichoście stylistycznie podzielić można na realistyczne, abstrakcyjne i metaforyczne. W realistycznych obrazach podziwiać możemy portrety dzieci i jednej osoby dorosłej, pejzaże, martwe natury złożone z owoców, kwiatów stojących w wazonach na stole. Są tez kwiaty nie wchodzące w skład martwej natury, lecz rosnące w ogródku.

5

1aaaa

1aa

Niektóre płótna np. „Zagajnik brzozowy na tle lasu”, „Jabłka i winogrona na stole”, „Kwiaty na stoliku” (w dekoracyjnym charakterze), „Martwa natura ze słojem oplecionym wikliną”, „Portret chłopca z muszką”, „Kwiaty na obrusie z szachownicą” oraz bukiety z różami emanują atmosferą bardziej tradycyjnego malarstwa oraz urokliwym obrazem zamyślenia.
Wizerunek rosnących w ogrodzie słoneczników ujawnia wpływ akwareli, którą także uprawia autor. Najbardziej sympatyczną częścią prezentowanej na pokazie twórczości są podobizny konkretnych osób, m.in. wnuczki Andrzeja Białeckiego – Amelii. Wykonane w realistycznym, mistrzowskim rysunku i postimpresjonistycznym kolorycie z dobrze skonstruowaną bryłą głowy, mają urozmaiconą mimikę, świetnie pokazany ruch – powiększony zamaszystymi maźnięciami pędzla – głównie w partiach tła, ubrania i włosów. Do tego trzeba dodać żywy, jasny koloryt rozjaśniony bielą, którą lubi autor. W rezultacie powstały barwy wykonane jak gdyby z położenia ich na porcelanowym podkładzie. Ten dobry efekt przypomina nieco malarstwo A. Renoira. Malowanie lub rysowanie portretów dzieci jest bardzo trudne, często bowiem wychodzą spod ołówka czy pędzla istoty wiekowo starsze. Jeszcze trudniej portretować twarze w uśmiechu, które widzimy na wystawie zawichojskiej. Jeśli idzie o dziecięcy wdzięk, to eksponowane główki przywodzą na myśli francuskich XVIII-wiecznych artystów np. Greuza, Watteau, Bouchera.
Warto również wspomnieć, iż jedna z eksponowanych na wystawie prac (portret chłopca), pochodzi z prywatnej kolekcji mieszkanki Zawichostu – obecnie Radnej Rady Miejskiej – Pani Edyty Rębiś, niegdyś uczennicy – Andrzeja Białeckiego.

6

W Zawichoście zaprezentowano także kilka prac będących czymś pośrednim, miedzy sztuką abstrakcyjną, a przedstawiającą. Są to niby rośliny, czy kwiaty rosnące na łące i w ogródku. Formy te powstały z płynnej lub podobnej do spienionej materii malarskiej. Tworzy ona ruch idący pionowo do góry, przypominający rośnięcie, rozrastające się na boki lub rozbryzgujące się charakterze wybuchu. Ożywienie zwiększają kontrasty fakturowe, temperatury barw waloru oraz światło. Estetykę tworzą efekty zjawiskowe i przestrzenne. Oczywiście realizacje te wyrażają myśl i przeżycia autora. W całkowitych abstrakcjach dużą rolę odgrywa światło i wyraz, a także większy i bardziej gwałtowny ruch. Tworzy go rozbryzgująca się, płynna- niby mleko-materia malarska, pewna wybuchowość oraz żywiołowość ognia. Najbardziej zmysłowy jest obraz z bardzo mięsistą materią malarską.

DSC_7458a-1_1

DSC_7433a_1

W pozostałych niektórych płótnach dominuje ruch pożaru i wybuchu, pełzania płomienia, bogata przestrzenność. Wszystkie te dokonania można zaliczyć do ekspresjonizmu. Do innych prac należą płótna metaforyczne. Mają one ciemniejszą tonacją dla wzmocnienia odpowiedniej nastrojowości. Tworzą one odmienną rzeczywistość, zbudowaną przez elementy realne i symboliczne. Jeden z tych obrazów z zawieszonym w powietrzu prostopadłościanem na tle fantastycznego, górskiego pejzażu, swą warstwą zewnętrzną każe pomyśleć o malarstwie Beksińskiego. Wszystkie płótna na wystawie cechuje estetyka wykonania i klarowność wypowiedzi.
Cieszymy się, iż prezentowane prace obejrzeli uczniowie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Zawichoście. Wciąż zapraszamy do zwiedzania Wszystkich chętnych. Wystawa czynna będzie do końca maja w godzinach pracy ośrodka kultury.

g5

g3_1

DSC_0083

DSC_0080

DSC_0042

DSC_0037

 

DSC_0035

DSC_0001

Zawartość strony oraz wszystkie fotografie są autorstwa MGOK w Zawichoście, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r.
o prawach autorskich oraz prawach pokrewnych wszelkie prawa do fotografii i materiałów na stronie są własnością autora. Kopiowanie, powielanie i rozpowszechnianie tekstów, zdjęć, jest zabronione i wymaga zgody na piśmie.

 

Tekst: Tomasz Staszewski
Foto: Małgorzata Czajkowska

Nasz serwis WWW używa plików cookies tylko w celach funkcjonalnych. Zmieniając ustawienia przeglądarki możesz zablokować ich używanie oraz zapisywanie.
Zamknij
x